Dizájnerek aláírásai

Philippe Patrick Starck

A világhírű építész, a magas szakmai kitüntetésekkel díjazott bútor- és formatervező, az újszerű fogkefék, ajtókilincsek és meghökkentő citromfacsarók alkotója: a dizájnvilág rosszcsontja. Francia származású, 1949-ben született, máig is kisfiúsan merész, meghökkentő, és mindig forradalmian új ötletekkel áll elő. Véleménye szerint „jobb egy kreatív hiba, mint egy ízléses, de stagnáló szellemiségű mű”. Alumíniumból öntött, Juicy Salif elnevezésű, kissé bizarr formájú citromfacsarója ma az egyik legismertebb tárgy a dizájn híveinek körében.

Philippe_patrick_starck_alairasa

Ami Starck aláírását illeti: a vicces üdvözlőkártyán csak egy vezetéknév olvasható, fent, a jobb oldalon.  Elhelyezése az erős figyelemfelkeltés szándékát és közösség felé fordulást jelzi. A csupa nyomtatott nagybetű a kommunikációban közérthetőségre való törekvést jelez, a külvilág felé megfelelési vágyat mutat, ugyanakkor kiismerhetetlenséget, egyfajta álarcot is szimbolizál, mely leplezni hivatott a kézíró igazi természetét.  Az aláírás készítője igen határozott, önbizalommal teli, jelentős vezetői képességekkel megáldott ember, aki saját elképzelései és egyéni értékrendszere szerint él. Nehezen befolyásolható, céltudatos és kockázatvállaló. Nem riad meg a felmerülő problémáktól, a konfliktusoktól sem, terveit kitartással és elszántan, bármi áron megvalósítja. A szó eleji S-t követő, nagyobb betűtávolság az elkülönülési vágyat, az ego fontosságát hangsúlyozza. A hosszú végvonal egyrészt kritikus látásmódot, másrészt távolságtartást, zárkózott természetet mutat. A keresztnév hiánya szintén azt erősíti meg, hogy a művész a nyilvánosság felé elsősorban munkája révén kíván megnyílni, magánélete zárt világ, ahová csak keveseket enged be. Másik arcát láthatja a nagyközönség, és másikat azok, akik lelkileg közel állnak hozzá.

Eero Aarnio

Az 1932-ben született, híres finn dizájner az egyik legnagyobb újító a modern bútortervezésben. Az 1960-as években kezdett el kísérletezni a műanyaggal, élénk színekkel, egységes formákkal, ezáltal elszakadt a hagyományos dizájn kötöttségeitől. Mostanra ikonikus műanyag alkotásai közé tartozik a Ball, a Pastil, és a Bubble szék, melyek saját korszakuk popkultúráját és szellemét tükrözik. Aarnio számos díjat nyert el munkáival, alkotásai bekerültek a világ legrangosabb múzeumaiba. Gömbszéke gyakran szerepel magazinok címlapján és filmekben.

earo_aarnio_alairasa

Aláírása  gyors, rugalmas, kombinatív és igen kreatív gondolkodásmódot tükröz. A művész a felmerülő problémákon hamar úrrá lesz, gyorsan és határozottan végzi tevékenységét, gondolatai szinte szárnyalnak, amikor egy adott dolog foglalkoztatja. Légiesen könnyed és erősen kötött kézírása arról tanúskodik, hogy energikus, aktív egyéniség, tele célokkal és feladatokkal, a tettek embere. Szűkebb környezetének tagjaihoz meleg szeretettel kötődik; szüksége van olyan stabil, támogató érzelmi háttérre. Ezt a keresztnév hatalmas, második „e” betűje is megerősíti. Tágabb környezetében óvatos, eleinte bizalmatlanabb ember, akinek időre van szüksége ahhoz, hogy megnyíljon valakinek. Elsősorban a munkájának él, magánélete kevésbé fontos szerepet játszik az életében. Elért eredményeire büszke, és önbizalma is a hivatásában elért sikerekből táplálkozik.

Alvar Aalto

Az 1898-1976-ig élt építész és dizájner nemcsak a 20. századi finn építészet legnagyobb alakja, hanem a modern bútortervezés egyik vezető egyénisége is volt. Minden munkája teljesen eredeti, új stílusú. Ő a hajlított fabútorok világhírű finn atyja. Munkái hazáján kívül Németországban, Amerikában, és Svédországban is megtalálhatóak. Aalto az építészet és a széktervezés mellett kimagasló eredményeket ért el az iparművészet több területén is: világítás- és üvegtervei szintén elismerést vívtak ki, világszerte. A nevéhez kapcsolódó – ikonikussá vált – üvegtárgy-kollekció első és leghíresebb darabja az 1936-ban, a párizsi világkiállításra készített, úgynevezett Savoy-váza.

alvar_alto_alairasa

Aláírása már első ránézésre is figyelemfelkeltő és dinamikus. Határozott és lényeglátóan gondolkodó embert tükröz, aki nem ismer lehetetlent, ha el szeretne érni valamit. Mentalitásában a gyorsaság és a tettrekészség dominál, így a felmerülő akadályokat hamar leküzdi. Ugyanakkor sok feszültség is bujkál benne. Igyekszik mások figyelmét már az első találkozás alkalmával magára vonni, kitűnni a tömegből. Ösztönei, megérzései erősek; alsó zónába lenyúló végvonalai a természet szeretetét és a realitáshoz való vonzódását jelzik. Munkáját nagy lelkesedéssel és élvezettel végzi, ez a vezetéknév a betűiben látható plusz hurkokból olvasható ki. Érdekes az aláírásban az is, hogy kétszer jelenik meg benne az 1-es szám, mindkettő a nevek utolsó betűjében. Ez az akarat, az energia és a magabiztosság száma, de utal a kezdeményezőkészségre és a vezetési vágyra is. A név utáni pont – aláírásokban ritkábban előforduló elemként – ugyancsak a művész szilárd véleménynyilvánítását mutatja; nehezen lehet az övével ellentétes véleményről meggyőzni.  

Mógor-Kárász Kinga

 Források

  • www.suomidesign.blog.hu
  • www.designmuzeum.webceruza.hu
  • www.faipar.hu
  • www.neprajz.hu
  • www.wikipedia.org
  • www.interior-design.hu